9 Ekim 2012 Salı

badem sütü


Badem Sütü

Sonbahar insanın evi gibidir, bu yüzden yaz bitip sonbahar geldiğinde eve dönmüş olma hissi gelir. Yaz geçicidir, verdiklerinin kısa süreceğini hepimiz biliriz; deniz geçicidir, güneşin yakıcılığı geçicidir, uzun süren gündüzler, aydınlık geceler geçicidir. Sonbahar bizi hayalden hakikate çağırır. Güvenlidir sonbahar; rüzgarına, yağmuruna, uzun süren gecelerine rağmen. Yaza en uzak mevsimdir ama tesellisi boldur: ayakların altında taze bir çıtırtı çıkarmayı bekleyen yapraklar, henüz sarıya dönmemiş mandalinalar, aklıma geldiğinde ellerimi sanki sobanın karşısında ısıtıyormuşum izlenimi veren kestaneler ve kuruyemişçi dükkanlarındaki yeni mahsullerimiz gelmiştir yazısı....
M. hep dünyanın hiçbir yerinde buradaki gibi kuruyemişçi olmadığını, buradaki kadar çok kuruyemiş çeşidi olmadığını söyler, bu hep onu şaşırtmıştır. Oysa ki beni hiç şaşırtmıyor. Seviyoruz biz kuruyemişi. Ben antep fıstığı, badem, fındık, ceviz olmadan falan yaşayamam! Varyemez amcanın para havuzuna girdiği gibi ben de bir antepfıstığı havuzuna dalmak istiyorum, mümkünse hiç çıkmayayım oradan. Bu nedenle yeni mahsül geldi denince kendimden geçiyorum.
Bu arada farkettiyseniz benim sütle de bir problemim var. Sevmiyorum şu mereti. Başka bir forma girsin, mayalansın yoğurt olsun, peynir olsun, alkollensin likör olsun, kek hamuruna girip kalpleri yumuşatsın, kahveme bir damla olarak girsin dilimi tatlandırsın, yeter ki tek başına tüketilmesin. Bir de aklımdan çıkmayan şu annelerinden koparılan dana ve anne inek meselesi var ki anlatıp da ağlamayayım klavyenin başında. Diyeceğim o ki, başka bir süt mümkün! Danalar ağlamasın, benim kolitim tutmasın, içerken yüzler ekşimesin, kaçılın badem sütü geliyor.
Badem Sütü


Malzemeler

  • 1 litre su
  • 220 gr. (yaklaşık 2 su bardağı) kavrulmamış "yeni mahsul" çiğ badem
  • 80 gr. (5 yemek kaşığı) toz şeker
  • 40 gr. (2 tatlı kaşığı) süzme bal
Bademleri kabuklu aldıysanız bir dakika kadar kaynar suyun içine atın, suyunu süzün ve henüz eli yakmayacak kadar sıcak ve nemliyken kabuklarını soyun.
İçme suyu, badem, şeker ve balı bir mutfak robotunun içine koyun ve bademler küçük parçalar haline gelinceye kadar öğütün. Bu karışımın üzerini streçleyerek buzdolabına kaldırın ve bir gece bekletin ki bademler bütün sütünü salsın. Ertesi gün temiz bir tülbenti bir süzgeçin içine yerleştirin, bademli karışımı buradan süzdürün, sonra tülbenti de iyice sıkın ki bademin canı çıksın. İşte badem sütünüz hazır!
Merak edenler için 1 bardak badem sütünde;
-600 mg kalsiyum (bu da günlük alınması gerekenin yaklaşık %40'ı)
-60 kcal (şekerlisi), 40 kcal (şekersizi)
-1,5-2 gr. protein
-0 kolestrol
-3 gr yağ (doymamış)
-E vitamini, magnezyum, selenyum, potasyum, demir vs.

Süt kullandığınız her şeyde badem sütünü kullanabilirsiniz. Şeker ve balı eklemek tamamıyla isteğe bağlı, ikisinden birini de koyabilirsiniz. Ben henüz denemedim ama badem sütünden yoğurt ve peynir deneyenler de var. Yaklaşık bir hafta buzdolabında tazeliğini koruyor. Sütünü sıktığınız badem parçalarını da fırında 10 dakika kadar 180-200 derecede kurutup keklerinize, müslinize katabilirsiniz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder